Tillbaka på operation

Idag när jag kom upp till avdelningen var Karl blodig  på skjortan och kuddfodralet, det var inte bara blod utan man såg att det var utspätt med vätska. Det visade sig att det var hans cvk (infarten som sitter fastsydd i halsen) som börjat läcka. 

Sköterskorna försökte tvätta rent och sätta på kompresser men det var svårt. Vi kämpade på ochtillslut blev det hyfsat bra. Karl ansträngde sig så att han kräktes och när han väl kom till ro sov han i över två timmar.

När han vaknade hade jag hoppats på att han skulle våga testa sina ben lite. Men tyvärr började cvk:n läcka ännu mer. För att kunna tejpa om fick jag och en undersköterska hålla fast en vansinnig Karl som skrek så han nästan tuppade av, sköterskan kämpade för att få fast allt, det var fruktansvärt, han skrek åt mig att jag skulle släppa honom. -mamma sluta, mamma släpp….

När allt var över var vi helt slut båda två. Karl var jättearg på mig, -mamma gå… hittills är detta det värsta som hänt, med facit i hand skulle han haft lugnande, och jag skulle inte varit den som höll honom. Men det är lätt att vara efterklok. Karls förtroende för mig blev sargat… Jag har fått kämpa hårt för att få lite tillit igen.

Givetvis började den där skit-CVK:n bråka igen. All dropp rann ut och det blev bestämt att han måste få en ny.

Så det var bara att sluta dricka för att fasta för operation. Klockan fyra skulle vi upp, men de hade att göra på operation så vi blev inte upprullade fören 18,25. Han frågade efter vatten och var törstig i två timmar. Givetvis inget farligt, men det krossade mitt hjärta att behöva vara den elaka igen.

Nu väntar vi på att han skall komma ut på uppvak. En hel dag åt helvete känns det som… två steg fram, ett steg bak – en vardag för ett hjärtebarn.

One thought on “Tillbaka på operation

  1. Gammal bekant till Johan skriver:

    Att han vågar och kan vara arg på dig visar också att han känner tillit och vågar vara det. Du får tänka så och snart har han glömt det. Massa stärkande kramar, blir säkert en mycket bättre dag imorgon💖

Kommentera

